Aktualno

TEŠKO VRIJEME ZA NJEMAČKU CRKVU – „MI LAICI NEĆEMO DOPUSTITI UNIŠTENJE CRKVE!“

Piše: Brane Vrbić

Čitajte: KATOLIČKI TJEDNIK – SARAJEVO

Dok je započinjalo drugo plenarno zasjedanje njemačkog Sinodalnog vijeća u Frankfurtu (2. – 4. listopada) skupina njemačkih vjernika laika objavila je Proglas s reformama potrebnim Katoličkoj crkvi u Njemačkoj. U Proglasu se kritizira višegodišnji proces promicanja razjedinjenosti kroz kontroverzni njemački Sinodalni put koji ne samo da ne ispunjava uvjete za istinske reforme, već otvara put raskolu.

Nazivajući se „Neuer Anfang“ (Novi početak – Proglas za reformu) ovi vjernici laici priznaju potrebu za „temeljitom reformom“ Crkve, ali i tvrde da je kriza zlostavljanja, koja je pokrenula Sinodalni put, „instrumentalizirana“ kako bi se proveo „dobro znani političko-crkveni program“, izvijestio je National catholic register.

Sinodalni put, koji je započeo u siječnju 2020. i trebao bi završiti u veljači iduće godine, ima za cilj uhvatiti se u koštac s ključnim pitanjima za koja tvrde da proizlaze iz krize spolnog zlostavljanja u redovima njemačke Crkve. Fokus je na četiri zasebne teme u raspravama od kojih svaku vode po jedan biskup i jedan laik: moć i autoritet, spolni moral, svećenički život i uloga žena u Crkvi.

No, taj proces je kritiziran i viđen kao sredstvo za uvođenje vrlo spornih i nedopustivih promjena, od kojih mnoge utječu na sveopću Crkvu, poput ređenja žena i blagoslova istospolnih zajednica te radikalnih reformi sakramentalne i hijerarhijske strukture Crkve.

Podsjetimo, njemački kardinal Walter Kasper, kojeg mnogi smatraju bliskim papi Franji i njegovim glasom u domovini, pohvalio je krajem rujna alternativni tekst za njemački Sinodalni put. U predavanju koje je održao u rujnu u Rimu, kardinal Kasper je podržao tekst koji je ponuđen kao drugačije mišljenje u odnosu na dokument kojeg su izglasali članovi Prvog zasjedanja Sinodalnog puta. Komentirajući alternativni dokument, njemački kardinal je rekao kako on „ima jasno utemeljenje u Koncilu, što bi nam svima trebalo biti zajedničko“ za razliku od službenog dokumenta Sinodalnog puta o toj temi koji je, rekao je, bio toliko hipotetičan da se „na kraju mnogi pitaju je li sve to još uvijek u potpunosti katolički“.

„Autoritet i odgovornost“

Dodajmo da je riječ o tekstu naslova „Autoritet i odgovornost“ kojeg je nedavno predstavio biskup Regensburga Rudolf Voderholzer. U tekstu objavljenom na novoosnovanoj web stranici koja je posvećena temama vezanim uz Sinodalni put, Voderholzer je napisao komentar u kojem je istaknuo kako se unutar Sinodalnog vijeća i Sinodalnih foruma pronašla skupina koja je uvjerena da da Sinodalni put „neće ostvariti svoj cilj ako nastavi putem kojim je dosad išao”. Objašnjavajući razlog pokretanja stranice biskup Voderholzer, koji je i profesor dogmatike, napisao je: „Na ovoj stranici ćete između ostaloga naći alternativne tekstove, komentare i vatikanska priopćenja o temama i forumima Sinodalnog puta u kojima ćemo iznijeti svoja stajališta.”

„Oslanjamo se na argumente i ‘zdrav nauk’. Njih smo najbolje što smo mogli iznijeli u procesu Sinodalnog puta. Međutim, voljom prevladavajuće većine oni dosad nisu bili uzeti u obzir.”

U dokumentu „Autoritet i odgovornost“ se ističe: „Pozivi za uvođenjem ređenja žena ili želja za time da se crkvene strukture sveobuhvatno prilagode standardima modernih demokracija (posebice po pitanju razdvajanja moći), kao i sumnje vezane uz duhovni autoritet zaređenog svećenstva, poziv na njegovu desakralizaciju, ili promjena crkvenog spolnog morala s dalekosežnim posljedicama, su dijelovi reformacijske agende čije porijeklo potječe daleko prije krize zlostavljanja i samo je sekundarno povezano s njom”, stoji između ostaloga u dokumentu.

Novi početak

Tako je i Novi početak još jedan glas, ovaj put potpuno laički, koji se usprotivio većini koja čini Sinodalni put te poput potpisnika dokumenta „Autoriteta i odgovornosti“ upozorava da se iza svega kriju skrivene namjere koje mogu dovesti do raskola i potopa Katoličke crkve u Njemačkoj. Vjernici laici koji stoje iza Proglasa, a koji se opisuju kao vjernici koji se bave antropologijom, etikom, filozofijom, teologijom i novinarstvom, naglašavaju da se svaka takva reforma mora usredotočiti na Evanđelje i „živu Božju riječ“, te da ih savjest sprječava da „nikada ne podupru zahtjeve i ne slijede inicijative koje prijete da nam prekinu vezu sa živom Božjom riječju ili je relativiziraju.“

Odbacuju i tvrdnju Sinodalnog puta da „govori u ime svih katolika u Njemačkoj i da za njih donosi obvezujuće odluke“ te njegovu usmjerenost na trajnu preraspodjelu moći (usmjerenu prema davanju širokih ovlasti laicima) i sekularizaciju unutar Crkve. Autori nastavljaju kritizirati Sinodalni put jer je „očito nezainteresiran za procese pokajanja i duhovne obnove“ i za raspravu o etičkim brigama, a sve s ciljem uklapanja Crkve u današnji prevladavajući „kulturni mainstream“.

„Gotovo se ne posvećuje pozornost pitanju kako ljudi našeg doba mogu pronaći rast, ozdravljenje i integraciju u svjetlu Evanđelja i odnosa s Isusom Kristom“, tvrde autori Proglasa. Također ističu da je upozorenje pape Franje iz 2019. njemačkim biskupima na Sinodalnom putu „jednostavno zanemareno“, a papinsko učenje o ključnim pitanjima „bahato ostavljeno po strani“.

„Katolička crkva je katolička sve dok je u živom jedinstvu i u dijalogu sa Sveopćom Crkvom“, pišu autori Proglasa. „Ne želimo biti ‘Crkva neposluha i pobune’ i odbacujemo svaki pokušaj uspostavljanja vlastitog crkvenog put u Njemačkoj.”

Sinodalni put, dodaju, želi slomiti moć biskupa i svećenika stavljajući ih pod vlast laika. I dok i iz Novog početka priznaju potrebu za većim sudjelovanjem laika, osobito žena, jasno daju do znanja da ne žele Crkvu dužnosnika s glomaznim birokratskim aparatom i trajno instaliranim trivijalnim temama.

Oni također kritiziraju Sinodalni put jer se ne obazire na grijeh, ranjenost ljudske naravi i komplementarnost spolova kao i zbog zamagljivanja poziva na svećeništvo – „marginalizirajući ga teološki i strateški“.

Autori Proglasa u više navrata ističu da je Sinodalni put iskoristio krizu zlostavljanja, izobličivši raspravu za koju je nužna „najveća briga i pozornost“ i umjesto toga uputio se na kolosijek samoreferencijalne Crkve usmjerene na samoodržanje. Takav pristup „ne vodi reformi, već u svom ishodištu crkvenom ateizmu“, poručuju laici okupljeni oko Novog početka. „Jedini lijek je obnova iz dubine Evanđelja. ‘Što god vam rekne, učinite.’“

Sinodalni put „ne ispunjava uvjete za istinsku reformu“, upozorava se u Proglasu, te dodaje da se usmjeravajući na vanjske strukture „propušta srce krize, ruši mir u zajednicama, napušta put jedinstva sa sveopćom Crkvom, povrjeđuje Crkvu u suštini njene vjere i utire put ka raskolu.“

Vijesti o Proglasu Novog početka dolazi u vrijeme novih i velike napetosti u Crkvi u Njemačkoj jer organizatori Sinodalnog puta nastavljaju sa svojim programom marginalizirajući i stišavajući kritičare koji, kao odgovor, sve više izražavaju svoj otpor.

„Mi laici nećemo dopustiti uništenje Crkve“

Prije dvije nedjelje je jedan od najglasnijih kritičara Sinodalnog puta, regensburški biskup Rudolf Voderholzer, održao homiliju u kojoj je ponovno optužio vođe Sinodalnog puta za instrumentalizacije spolnog zlostavljanja i pokušaj preoblikovanja Katoličke crkve u skladu s protestantskim načelima.

Te njegove riječi uslijedile su nekoliko dana prije nego je u Frankfurtu započela drugo plenarna zasjedanje Sinodalnog vijeća (vrhovnog tijela za odlučivanje na Sinodalnom putu; oko 230 članova raspravljalo je o 16 tekstova na četiri teme tijekom sastanka od 30. rujna do 2. listopada – tekst je završen tijekom trajanja spomenutog zasjedanja).

Predsjednik Njemačke biskupske konferencije, biskup Georg Bätzing, oštro je kritizirao komentare biskupa Voderholzera, rekavši na otvaranju zasjedanja da su potpuno neprihvatljivi i vrlo arogantni. A kolika je podjela i napetost pokazuje i primjer iz govora koji je biskup Bätzing održao skupini od 200 političara 27. rujna i u kojem je kritizirao „riječi upozorenja“ iz rimske kurije o pitanjima poput blagoslova istospolnih zajednica na koje je, prema njegovim riječima, „davno odgovoreno u našem prosvijećenom društvu koje voli slobodu“.

Kritizirao je i papu Franju što nije smijenio kardinala Rainera Maria Woelkija iz Kölna zbog „velikih pogrešaka u pristupu“ u slučajevima zlostavljanja, iako je vatikanska istraga kölnskog kardinala oslobodila svih optužbi zbog nepravilnosti u vođenju tih slučajeva. Papa je umjesto toga savjetovao kardinala Woelkija koji je, poput biskupa Voderholzera, bio jedan od rijetkih otvorenih kritičara Sinodalnog puta, da uzme razdoblje odmora jer „nadbiskupu i nadbiskupiji treba vrijeme stanke, obnove i pomirenja“. Mnogi smatraju da je kardinal Woelki (65) na meti napada i učestalih poziva za njegovom smjenom upravo zbog otpora Sinodalnom putu. Sada će biti na odmoru do ožujka sljedeće godine do kada će Sinodalni put završiti.

Jedan od osnivača laičke skupine Novi početak, Bernhard Meuser, kritizirao je postupanje prema kardinalu Woelkiju u Njemačkoj, napisavši u članku za Catholic News Agency 27. rujna da je progonjen poput zvijeri. Meuser je rekao da je među „lovačkim psima“ Thomas Sternberg, voditelj utjecajnog laičkog Središnjeg odbora njemačkih katolika (ZdK) koji preuzima vodeću ulogu na Sinodalnom putu i njegovom reformističkom planu. Nadalje, Meuser je primijetio da je takva hajka protiv kölnskog kardinala potpuno oprečna tretmanu kardinala Reinharda Marxa iz Münchena koji je, rekao je Meuser, kriv za veće propuste od kardinala Woelkija, ali čiju je ostavku papa Franjo odbio ranije ove godine.

U izjavi za NCR od 30. rujna Meuser je rekao da su se stvari nedavno „dramatično preokrenule“ u Crkvi u Njemačkoj „s beskonačnom količinom dinamita u zraku“. Istaknuo je da je biskupska konferencija podijeljena na većinu onih koji podržavaju Sinodalni put, te na manjinu biskupa vjernih učiteljstvu Crkve „koji se osjećaju kao da su u babilonskom sužanjstvu“. No, pravovjerni biskupi „žele ostati u dijalogu do gorkog kraja“, rekao je Meuser koji predviđa da će se na tome kraju zbiti „katastrofa“.

„Ako biskupi nemaju snage oduprijeti se“, rekao je član Novog početka Bernhard Meuser, „mi laici nećemo dopustiti uništenje Crkve koju volimo i koja je naš duhovni dom.“

Zanima nas Tvoje mišljenje!