Pitanja

O KATOLIČKIM I “KATOLIČKIM” POLITIČARIMA

Katolički političari trebaju shvatiti da moralna argumentacija ne krši načela demokratskoga pluralizma, jer ne možete se pozivati na „pluralizam“ da biste iz javnog života prognali racionalne i moralne argumente.

*******

Pitanje:

Koje su obveze katoličkih političara vezane uz iznošenje argumenata u javnosti?

Odgovor:

Kada neki katolički političar uđe u sferu javnosti, Ustav mu jamči iznošenje argumenata kako želi. No, u društvu obilježenom raznolikošću, demokratska uljudnost i politički zdravi razum nalažu da bismo svi trebali iznositi  argumente na način prihvatljiv našim sugrađanima. To i nije toliko teško, budući da se nauk Katoličke crkve o pitanjima javne politike oduvijek iznosi na istinski javan način, služeći se pritom općim rječnikom, kao i „uljudnom gramatikom“ koja nije posebno samo katolička. Primjerice, nema ničeg „duboko osobnoga“ ili pak „privatnoga“ kada je posrijedi stav o početku ljudskoga života. Ili poznajete znanost, ili pak ne, a Katolička crkva je ovdje posve u suglasju s otkrićima ozbiljne suvremene znanosti.

Katolički političari trebaju shvatiti da moralna argumentacija ne krši načela demokratskog pluralizma, jer ne možete se pozivati na „pluralizam“ da biste iz javnog života prognali racionalne i moralne argumente (kao što su to neki katolički političari neoprezno učinili proteklih godina). Istinski pluralizam podrazumijeva uljudno saslušati argumente drugoga; podrazumijeva ujedno i spremnost na podvrgavanje vlastitih argumenata kanonima razuma.

Međutim, kada su posrijedi druga pitanja, nemamo jednaku moralnu jasnoću. Uvreda je kršćanskoj vjeri pretpostaviti kako bi nam Evanđelje moglo reći – primjerice – koja bi trebala biti najviša porezna stopa. Pitanje, npr. je li postojeći zakon o mirovinskom sustavu dobar ili loš, svakako je otvoren raspravi. Katolička crkva je (kao i druge vjerske zajednice) svakako slobodna obznaniti mišljenje svoga vodstva o tim prijepornim pitanjima. Političari su dužni iznesene prijedloge odmjeriti na temelju svojih raspoloživih znanja i uvjerenja. Međutim, navedeni stavovi ne podrazumijevaju jednaku obvezu savjesti kao što je to slučaj kod temeljnih načela pravde, npr. zaštite ljudskog života od začeća do prirodne smrti. (L)

 

1 Comment

  1. Može se itekako raspravljati na temelju Socijalnog nauka crkve o zakonima, koji tretiraju ovrhe, radne odnose, poreznu politiku i mnoge druge, koji utječu na život “malog” čovjeka. No, treba poznavati SNC. Postoji mnogo radova koji s tog motrišta govore o problematici poreza, minimalne plaće i td. No, vlada opće neznanje o tom području iako je sveti Ivan Pavao kazao da je SNC bitan dio i čimbenik katoličke vjere. No, neki su protiv toga jer u tim stajalištima vide valjda marksizam. Treba čitati socijalne enciklike, pa će sve biti jasno! Sramotan je odnos u našoj Crkvi, pritom mislim na crkvu shvaćenu kao Božji narod,

Zanima nas Tvoje mišljenje!